Relevant ift. undervisningsdifferentiering.

I forhold til at differentiere undervisningen bør man sørge for at alle elever bliver hørt, deltager aktivt og til dels er med til at fremme undervisningen. Kører man tavleundervisning kan en god ting være at spørge hver enkelt elev om noget der vedrører undervisningen. For at differentiere selve undervisnings metoden kan man veksle mellem tavleundervisning og så "krydre" det med eksempelvis en kahoot for at høre om alle har fået fat i materialet der er undervist i.

Jeg har flere af mine kollegaer der har brugt kahoot eller socrative med stor succes. De har formået at gøre undervisningen sjov og lærerig på en anderledes nytænkende måde. Ved at bruge disse programmer er der også mulighed for at bruge det som løbende evaluering.

Som efteruddannelse kan det også bruges proaktivt så man i starten af et forløb kan se om kursisterne har læst på det de skal hjemmefra. Udfordringen her er så at der kan være kursister der ikke har smartphone så man skal have noget parat til dem som de kan bruge.

Min egen erfaring er at man bliver nødt til at differentiere men at man automatisk gør det da man altid vil have elever/kursister der er på forskellig niveau. Og hvis man har en interesse i at de skal lære et bestemt stof er man indstillet på at forklare det på forskellige måder og på forskellig niveau.

Undervisningsdifferentiering


screenomatic

Kommentarer

Populære opslag